Bridge Club Pieterman

Bridge Club Pieterman

Bridge to the next generation. – Uw plezier. – Onze Missie IBAN BE51 0011 0612 6362

Bridge Club Pieterman
  • home
    • About BCP
  • Clubtornooi
    • D&DT 2019-2020
    • Butler
      • Butler Di 2019-2020
      • Butler Vr 2019-2020
      • Butler Di 2018-2019
      • Butler Vr 2018-2019
      • butler-di-2017-2018
        • Butler Di 2016-2017
      • butler-do-2017-2018
        • Butler Do 2016-2017
      • butler-vr-2017-2018
        • Butler Vr 2016-2017
    • clubkampioen
      • Clubkampioen 2017
      • Clubkampioen 2016
    • Slemkampioen
      • Rangschikking 2017
      • Alle Slems 2017
    • 7ZT Club 2017
    • Kroegentocht 2022
  • Clubdrive
  • Competitie
    • Competitie ’21 – ’22
    • Corona Competitie
    • Competitie ’19-’20
    • Competitie ’18-’19
    • Competitie ’17-’18
      • Competitie ’17-’18 Players
    • Competitie ’16-’17
      • Competitie All Teams
        • Players ’16-’17
    • Dijle-Demer Trofee
      • ddt 2018
  • leden-contact
    • Ledenlijst
    • Bestuur-samenstelling
      • Bestuur – functies
    • Statuten BCP
    • Verkiezingsreglement BCP
    • Masterpoints
    • Lidgeld 2019 – 2020
    • Onze troeven
    • Fotoverslag
      • Clubfeest 35 jaar BCP
      • Brunch 2016
  • beginners
    • Vervolg Cursus 2017
    • Bieden-spelen beginners
    • Vervolgcursus 2009
    • Vervolgcursus 2012
    • Andere cursussen
  • kalender

Nieuwsbrief 18 Nov

nieuwsbrief november

Beste Pieterman-leden,

COVID

We hebben gewacht met deze nieuwsbrief tot de beslissingen van de veiligheidsraad bekend zijn. En hopelijk blijft deze alinea beperkt tot deze zin….

Niet dus, jammer genoeg: daar is het mondmasker weer en ook de bidding boxes moeten opnieuw worden meegenomen.

Wanneer we de keuze hebben tussen de club opnieuw sluiten of nu enkele weken met enige zorg gedurende onze aanwezigheid in de club permanent een mondmasker dragen, onze handen ontsmetten en een biddingbox ronddragen, dan is die keuze wellicht makkelijk gemaakt ook al is het allemaal niet echt confortabel.

We moeten dat virus uit onze club zien buiten te houden, laat het ons dan gewoon ook doen: masker dragen, handen ontsmetten en biddingbox meedragen!!

En vergeet je Covid Save Pass niet mee te brengen… En de ventilatie? Die komt eraan!!

VENTILATIE EN VERWARMING 

Het is zover: we hebben beslist in het dossier van ventilatie en daaraan is meteen ook een oplossing gekoppeld voor de verwarming.

Zoals bekend stelt de grote zaal een verluchtingsprobleem. Vroeger zou daaraan minder zwaar worden getild maar met dat verdomde Covid- virus is verluchting of ventilatie bijzonder belangrijk. Ook voor ons als bridgeclub is dit belangrijk omdat we daardoor de grote zaal niet eens als grote zaal kunnen gebruiken. Sinds de herstart van het bridgegebeuren binnen de club hebben we de spelers om die reden zoveel mogelijk gespreid over de drie verschillende lokalen. Ondertussen is binnen het bestuur werk gemaakt van het ventilatieprobleem en we kunnen je verzekeren dat dit niet zo maar een eenvoudig dossier was.  Aan enkele gespecialiseerde bedrijven is een offerte gevraagd om de grote zaal op een voldoende wijze te ventileren. De oplossingen lagen behoorlijk uit elkaar en bovendien lagen de offertes veel hoger dan wij hadden ingeschat. Met dank aan enkele bezorgde leden zijn we dan op zoek gegaan naar mogelijke alternatieven en uitendelijk hebben we een  haalbare en vooral betaalbare oplossing gevonden.

Er komt aan beide zijden van de grote zaal een gegalvaniseerde buis met roosters waarlangs “vervuilde“ lucht wordt weggezogen. Een motor die buiten op het platte dak wordt opgehangen zorgt daarvoor. Die motor wordt binnen aangestuurd door een CO²-meter, die de intensiteit van de afzuiging zal bepalen: hoe meer volk in de grote zaal, hoe meer volume lucht wordt afgezogen.

Maar lucht die wordt weggezogen moet worden vervangen en niet alleen de lucht wordt weggezogen ook warmte gaat mee naar buiten. De verse lucht komt uit de rest van het pand via verluchtingsroosters onder andere in de barruimte en in de winkel. Belangrijk voor die luchtstromen doorheen het volledige pand is dus dat alle binnendeuren blijven open staan. Het warmteverlies vangen we op door in de grote zaal zwaardere radiatoren te hangen. Dat was het moeilijke evenwicht dat we moesten vinden en waarover we twijfelden: verse lucht tegenover warmteverlies. Maar na advies van een prof die we er bij hebben gehaald en in de club hebben rondgeleid wisten we dat het  zou werken.

En wanneer het allemaal een beetje wil meevallen, dan wordt dit alles zelfs nog midden december al gerealiseerd. Intussen hebben de eigenaars alvast hun akkoord gegeven met deze investering en zijn ze bereid om ons drie maanden een korting van 1000€ op de maandelijkse huur toe te kennen. Op die manier geven ze een stevig steuntje aan de inspanning die de club levert om onze lokalen corona-comfortabel te maken.

Met dank dus.

VERWARMING

Nu het kouder wordt dringt verwarming zich meer en meer op. Met de huidige energieprijzen willen wij daar zo economisch mogelijk mee omspringen. Verwarming en ventilatie komen echter enigszins haaks tegenover elkaar te staan. Omwille van Corona blijft het belangrijk dat onze lokalen goed verlucht worden, maar natuurlijk willen we in onze lokalen ook zoveel mogelijk warmte behouden.

Het meest aangewezen compromis zou kunnen zijn om gedurende de tafelwisseling in een tornooi een deur – dat is dus maximaal twee minuten – helemaal open te zetten. Een open deur gedurende enkele minuten zorgt voor voldoende verse lucht in de winkelruimte, in de barruimte en in de gang. Nadien gedurende de daaropvolgende speelronde van 30 minuten kunnen die deuren volledig gesloten blijven. In die 30 minuten zal het CO² peil wel wat stijgen maar een beetje later gaat de deur toch opnieuw voor twee minuten open.

Misschien kunnen we in de enkele weken voordat de ventilatie (zie boven) is geïnstalleerd op die manier werken? Het is een voorstel.

Voortaan zal de verwarming in onze lokalen permanent blijven staan op stand 2, zodat de lokalen minimaal verwarmd blijven. Eenmaal er spelers aanwezig zijn, wordt de verwarming op 3,5 gezet, zodat het lokaal voldoende warm wordt en blijft om te kaarten. De thermostatische kranen zijn intussen op die stand 3,5 geblokkeerd omdat er nu eenmaal nergens een badkamertemperatuur nodig is. In de grote zaal zorgen de airco’s voor bijkomende verwarming. Die zijn daar op dit moment perfect op ingesteld, dus ze moeten alleen worden opgezet of eventueel worden uitgeschakeld. Begin aub niet aan de instellingen te prutsen!

Aan het einde van een tornooi wordt iedereen uitgenodigd om de thermostatische kranen terug te draaien naar stand twee.

VRIJWILLIGERS GEZOCHT

Een bridgeclub is meer dan een lokaal met tafels en stoelen, kaarten, bidding boxes, verwarming en verluchting. Het gaat vooral om een groep mensen verzameld rond iets gemeenschappelijk: bij ons is dat kaarten. Voor heel wat mensen betekent de club meer dan dat kaarten alleen: je hebt er een babbel, je maakt er vrienden… en je wil of kan er wel wat tijd voor vrij maken.

Er is het bestuur, een kleine groep die de boel draaiend houdt, maar daarnaast zijn er heel wat kleine en andere engagementen waarin ook jij de club (en het bestuur) kan helpen.

En die vrijwilligers zoeken we en willen we ook kennen. Laat het ons gewoon weten: zeg het aan Viviane, vertel het aan Jos, spreek Patrick of André aan …

Doen, eh.

Wist je

– dat de bar tijdens de competitie – op zaterdagen – door Lieve wordt gedaan, als vrijwilliger. Maar soms kan Lieve (of Jos, of Wilfried …) er niet tijdig zijn, of moet ze/ hij iets vroeger weg en dan is een beetje hulp erg welkom..

– dat je tijdens een tornooi altijd een beetje mag komen afdrogen achter de bar, of lege glazen of tassen kan afruimen. Zolang we met vrijwillige barmensen werken is dat gewoon handig en meegenomen.

– dat je aan het einde van een tornooi altijd de schikking van de tafels mag nakijken en die ene ondertas die is blijven staan kan meenemen? Ook de kranen van de radiatoren mogen terug op onze winterruststand worden gezet: stand 2.

– dat je voor hulp bij de kleine klussen die nog moeten gebeuren altijd iets mag laten weten aan Jos of Patrick. Zaken ophangen of dingen herschikken gaan nu eenmaal sneller met twee of drie, dan alleen…

  • dat we een tornooileider zoeken voor donderdagnamiddag? Leo De Brabandere heeft dat gedurende jaren gedaan (Leo, bedankt!), maar ziet dat momenteel niet meer zitten.

  • dat we NA nieuwjaar alvast voor de twee drukke tornooien maandagnamiddag en woensdagavond een barman/-vrouw zoeken – tegen betaling. Info bij Viviane. Ken je een kandidaat. Laat het ook aan Viviane weten…

  • dat we ook een nieuwe webmaster zoeken, iemand die onze website geordend en prima leesbaar kan houden!

Financiën

Het gaat goed met BC Pieterman. We kunnen financieel terug adem halen en dat doen we natuurlijk dank zij jullie allemaal.

Eerst en vooral zijn er de leden, alle leden en dat zijn er 185 als we goed hebben geteld. Dat is meer volk dan we in de club te zien krijgen en die vorm van steun kunnen we alleen maar waarderen.

Daarnaast zijn er de actieve spelers, hun participatie en vooral hun inleg bij elk tornooi. De beslissing om niet langer prijzengeld uit te keren is een belangrijk ondersteunend element in de financiële heropleving van de club. Ook daarvoor dank.

En dan is natuurlijk nog de bar en de barinkomsten. De vijf tornooimomenten die momenteel in de club plaats vinden, en zeker de succesvolle maandagnamiddag en woensdagavond zorgen voor de extra inkomsten die we als club nodig hebben om echt op adem te komen. En op die manier wordt het ventilatiedossier voor ons haalbaar en vooral betaalbaar.

CURSUS NIEUWS

Momenteel loopt er op donderdagavond met succes een beginnerscursus onder begeleiding van Jos Celis. Maar er is vraag naar meer…

Om die reden plannen we begin volgend jaar eventueel op vrijdagavond een herhalingscursus: een reeks van zes thema-avonden waarop je individueel kan intekenen.

Een ander plan is een vervolgcursus, eveneens thematisch, maar dan één uurtje op woensdagavond nét voor het tornooi: van 18u30 tot 19u25. (speeltechnieken, conventies, biedproblemen, enz..) .

En we hebben ook nog het idee om met een nieuwe beginnerscursus te starten maar dan in de namiddag. Goeie plannen en veel ideeën, meer informatie volgt later.

Spreek eventueel Marc Craenen of Jos Celis aan.

VERKIEZINGEN BESTUUR

Geloof het of niet maar er komen opnieuw verkiezingen. Als vzw vernieuwen we elke twee jaar ons bestuur. Alle bestuursleden zijn volgens ons reglement ontslagnemend, maar  kunnen zich natuurlijk opnieuw kandidaat stellen voor een nieuw mandaat van twee jaar. En elk lid van bridgeclub Pieterman kan en mag zich kandidaat stellen om tot het bestuur toe te treden. Je moet het alleen aan de secretaris laten weten. Volgens datzelfde reglement moet dit alles bekend worden gemaakt in de loop van de maand december en ad valvas worden uitgehangen. Dat zullen we ook doen. Maar iedereen is hierbij alvast uitgenodigd én verwittigd. En verwittigde mensen zijn er twee waard … die kunnen we gebruiken.

En ja, er komt ook een algemene vergadering, – in maart? – bij leven en welzijn en covid-22.

VAKANTIE NEDERLAND

Van 19 tot 26 augustus 2022 gaan we in Nederland met een vakantie, vooral om te bridgen maar ook om te wandelen, te fietsen. Sylvia zorgde voor een nieuwe vakantieplek en liet daarover recent een briefje rondsturen. Zorg dat je er bij bent! 175€ voorschot per persoon is de afspraak, te storten op het alom bekende rekeningnummer van bridgeclub Pieterman.

NIEUWJAARSRECEPTIE

Zal corona het toelaten of niet? Momenteel is het weeral een heel groot vraagteken. Maar hoop doet leven, en drie vaccins helpen daarbij.

We plannen een nieuwjaarsreceptie tegen beter weten in op zo’n echte traditionele Pietermanavond, een vrijdagavond. op 7 januari 2022  Wie weet? Vrijhouden? Waarom niet?

… en als het moet schuiven we wel naar achteren, 14, 21, 28 januari??

JEUGDTORNOOI

Van vrijdag 17 december tot en met zondag 19 december is de Channel Trophy in onze club te gast. Dat is een internationale jongerenbridgetornooi die voor een tweede maal in onze club te gast zijn. Die mannen en vrouwen spelen bridge maar die moeten ook eten,  drinken en slapen. Er is al heel veel geregeld en afgesproken maar ook hier kan je misschien nog wat komen helpen? Vraag het aan Jens.

MARATHON BEGIJNTJE

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert “t Begijntje zijn marathon, op tweede kerstdag – zondag 26 december 2021. Ook dat tornooi vindt plaats in onze lokalen. Voor meer informatie kan je terecht bij Rutger Van Mechelen.

namens het bestuur
André Leplat
voorzitter

 

 

 

24 november 2021 44

Post navigation

Marathon 2021 → ← Ons Huis

Berichten

  • Funbridge- Piet & Beg
  • RBBF Bridge Festival
  • Montferland aug-2022
  • Marathon 2021
  • Nieuwsbrief 18 nov 2021

Categorieën

  • BBO
  • Butler
  • Competitie
  • Demer & Dijle Trofee
  • Extra
  • Fotoverslag
  • Funbrige
  • In memoriam
  • Nieuw
  • Nieuwsbrief
  • Opleiding
  • Reizen
  • Tornooi
  • Verlof

Brusselsestraat 61, 3000 Leuven

Immobilien Jan STAS

Ludovic Heymans

Ludovic Heymans

More Info

BC Pieterman / Facebook

BC Pieterman / Facebook

Craenen Atlassen & Kaarten

Kaarten & Atlassen

Kaarten & Atlassen

Onze Producten Wij bieden een uitgebreid programma van kaarten. Met de jaren heeft Craenen BVBA een plaats verworven als Internationale distributeur van meer gedetailleerde, regionale en topografische kaarten van meerdere Europese landen. Daar naast hebben wij een vrij exclusief kaartenprogramma uitgebouwd waardoor wij praktisch alle landen van de wereld, inclusief detailkaarten, kunnen aanbieden aan onze klanten.

More Info
BRIDGE CLUB PIETERMAN Goudsbloemstraat 28// 3000 Leuven // tel.: 016/20.67.55 // info@bcpieterman.be // IBAN BE51 0011 0612 6362 /// BIC GEBABEBBXXX