EERST : kies de te starten kleur
Zonder Troef contracten
- Langste kleur
- Kleur van partner
- Niet-geboden kleur
- Vermoedelijke kleur van partner indien heel weinig punten
Troef contracten
- Overweeg troef ( ideaal is Axx of xxx, vermijdt Jxx, Qxx of 4-kaart )
- Singleton indien nuttig ( niet wanneer je 4 troef tegen hebt )
- Overweeg “kijk-Aas”
- Kleur van partner ( zeker indien je hier kort in bent )
- Niet-geboden kleur, zeker wanneer er een stop is ontkend
- Door sterkte van dummy
- NOOIT onder A of K ( start als het echt moet met het A of de K )
- Start actief tegen deelcontracten, maat heeft ook punten
- nooit singleton troef en zelden onder de Q
- Start niet te snel een doubleton, zeker niet met een valabel alternatief
- Met 4-kaart troef tegen, start een lange kleur
Slem
- start agressief tegen troefcontracten (Onder H is mogelijk)
- start passiever tegen 6NT
Algemene regels
3de man doet wat hij kan, maar bezint eerst. Gooi niet zomaar een K te grabbelen voor het A, of leg soms de 10 of de 9 als je een kaart kan snijden in dummy !
Regel van 11 ( bij uitkomst van 4de beste ) : Tellen gaat als volgt; 11 – de waarde van de uitgekomen kaart = het aantal overblijvende kaarten boven de uitkomst.
DAN : kies de te starten kaart
- top van sequentie AK, KQ, QJT, QJ9x
- 4de beste indien lengte => TEL de kaarten
- ONDER sequentie ( tenzij lange sequentie ) tegen NT !
- tegen troef nooit onder A of K, als die kleur gestart moet worden, dan het A of K